공산 민주 세계

Enough's enough with North Korea(20090216)

true2020 2009. 2. 18. 23:27

 

Enough's enough with North Korea

Paul Chamberlin폴 챔벌린 국제전략연구소 연구원

워싱턴타임스

북한이 핵무기를 포기하고 국제사회의 존경받는 나라가 되기를 진정으로 원할 경우 북한과 화해를 시도하는 것은 가치 있는 일이다.

외교적 수사에도 불구하고 북한은 국제사회의 존경받는 일원이 될 뜻이 없다. 버락 오바마 신임 대통령은 미국에 대한 적대 행위를 포기하는 나라들과 화해할 뜻을 밝혔으나 이 제의를 북한은 거절했다. 북한 조평통은 한국과 맺은 “모든 정치 및 군사 합의를 폐기한다”고 지난 1월 29일 선언했는데 여기에는 불가침협정도 포함된다.

북한은 이번 선언을 통해 중요한 진실을 밝혔다. 따라서 이번 위협은 오히려 미국에게 전화위복이 될 수 있다. 북한이 한국과 평화롭게 살기를 원치 않는다면 미국과도 평화관계를 원하지 않을 것이다. 따라서 북한이 미국의 국가 이익에 지속적으로 제기하는 도전을 이제 인정할 때가 되었으며 보다 포괄적인 대응전략이 필요하다. 북한은 또한 미국의 두 동맹국인 한국과 일본의 국익에도 계속 위협을 가하고 있다.

북한의 통치체제는 다른 몇 가지 긴장 원인을 영속화하고 있다. 원인 가운데는 북한의 경제 실패와 국민의 생존권 및 자유와 행복 추구의 권리를 침해하는 행위가 포함된다. 생존권은 불가침의 권리다. 북한 주민들은 배신과 처벌의 두려움 속에서 살고 있다. 박해를 피하기 위해 정권의 앞잡이 노릇을 하는 사람들도 두렵기는 마찬가지다.

국민을 학대하는 정부는 미국과 동맹국들을 포함한 이웃나라 사람들에게도 같은 짓을 할 것이다. 미국을 비롯한 문명세계 사람들은 북한의 이런 도전을 더 이상 외면해서는 안 된다. 한반도의 평화적 통일을 위한 끈기 있고 비폭력적인 전략을 세울 때가 되었다. 국민을 진정으로 존중하고 이웃과 평화롭게 사는 통일정부를 만들어야 한다.

미국과 한국은 국제무대에서 상호 이익을 달성하기 위해서 뿐만 아니라 한반도의 평화통일을 위해 동맹관계를 재조정할 필요가 있다. 양국은 재조정된 전략에 따라 평화적이고 끈기 있는 실천방안을 마련해야 한다.

북한과의 무역, 경제지원, 인도적 지원 및 여타 북한 체제의 평화적 변화, 남북화해, 남북한 주민들에게 바람직한 평화통일을 촉진하는 조치를 취할 때, 한미 양국은 북한과 투명하고 검증 가능하며 상호 이익이 되는 거래를 하기로 약속해야 한다.

북한 주민들이 자기네 상황을 다른 나라들과 비교하여 파악하도록 교육해야 한다. 중국과 다른 여러 나라로 탈출한 북한 난민들에 대한 인도적 지원 대책도 강화해야 한다.

북한의 잔혹한 통치 체제와 주민의 고통을 지속하는 데 동조한 북한인들을 사면하고 재교육해야 한다. 북한의 특권층이 위에 언급된 목표 달성을 위해 노력하도록 고무하는 데는 사면이 필수 조치다.

현재의 북한 정부 당국은 한미 양국의 이러한 새 전략을, 실패한 자기네 체제에 대한 위협으로 간주할 것이 틀림없다. 북한 당국자들은 또한 개인적인 책임 추궁도 두려워할 것이다. 개인적인 사면을 통해서 그런 두려움을 완화하는 것이 숙제 중 하나가 될 것이다. 여기서 죄는 미워해도 죄인은 사랑하라는 기독교 정신을 염두에 둘 필요가 있다.

한국과 미국의 일부 사람들은 이런 전략 실현에 따르는 몇 가지 결과를 걱정할지도 모른다. 즉 한미동맹의 초점 변경으로, 북한의 핵무기 포기 설득과 같은 중단기적인 목표 달성이 불가능해지지 않을까 걱정할 것이다.

그럴지도 모르지만 미국은 핵 보유국을 다루는 방법을 안다. 한반도 통일이 남북한의 문제라고 말할 사람도 있을 것이다. 북한이 미국의 국익에 도전하지 않는다면 그 말도 틀린 것은 아니다. 미국의 경제위기 때문에 시기적으로 불리하다는 지적도 나올 수 있다. 북한 문제에 대처하는 데 시기적으로 적절했던 적은 한 번도 없었으며 바로 그 때문에 북한이 아직도 유지되고 있다. 한반도의 평화통일을 끈기 있게 추진할 수 있는 한미 양국의 새 동맹전략을 수립할 때가 되었다.

Enough's enough with North Korea

Reconciling with the Democratic People's Republic of (North) Korea is a worthwhile activity if it truly desires to become a respected member of the international community as a non-nuclear weapons state.

Despite its rhetoric, Pyongyang is not committed to this goal. on Jan. 20, newly inaugurated President Barack Obama offered America's open hand of friendship to foreign governments if they "are willing to unclench [their] fist." North Korea has spurned this offer. on Jan. 29, North Korea's Committee for the Peaceful Reunification of Korea reportedly announced it was "scrapping all political and military agreements" with South Korea, including a nonaggression pact.

Pyongyang's threat could be a blessing in disguise, as it reveals important truth. If Pyongyang won't live in peace with Seoul, it won't with Washington either. Thus, we should finally acknowledge that North Korea presents enduring challenges to U.S. national interests that require a more comprehensive strategy. Pyongyang also presents enduring challenges to the national interests of two U.S. allies: South Korea and Japan.

Moreover, Pyongyang's system of governance perpetuates other sources of tension, including economic failure and a steady assault on its people's unalienable rights of life, liberty and the pursuit of happiness. North Koreans live in constant fear of betrayal and punishment. This is true even of oppressors who may do so to avoid persecution. Suffering North Korean people resemble the proverbial canary in the mine. The North Korean system is the poison. A government that brutalizes its citizens will do the same to its neighbors, including two U.S. treaty allies.

Enough is enough with North Korea.

We Americans and other civilized people should no longer ignore North Korea's challenges. The time has come for a patient, nonviolent strategy to facilitate the peaceful unification of Korea with a government that truly respects the dignity of its citizens and is committed to living in peace with its neighbors. Ideally, a unified Korean government will comprise South and North Koreans with such goals.

The United States and South Korea should adjust their alliance not only to achieve mutual interests around the world, but also to achieve the peaceful unification of Korea. Having agreed on this strategic imperative, Washington and Seoul should craft a strategy to achieve it peacefully and patiently over time. War is not an option, although the allies will defend themselves against armed aggression. Features of the new alliance strategy should include:

- Mutual allied commitments to the defense of South Korea and the United States as vital national interests.

- Mutual allied commitments to conduct transparent, verifiable and mutually beneficial transactions with North Korea on trade, economic assistance, humanitarian aid and other activities to facilitate the peaceful evolution of the North Korean system, inter-Korea reconciliation, and peaceful unification of Korea on terms agreeable to Koreans.

- Increased efforts to educate and inform North Koreans about their plight compared to other countries.

- Increased humanitarian measures to assist North Korean refugees in China and elsewhere.

- Amnesty and re-education for North Koreans who have helped perpetuate a cruel system of governance and the suffering of the North Korean people. Amnesty is essential to encourage North Koreans in positions of authority to work toward the envisioned end state.

Current North Korean government authorities will certainly regard such a new allied strategy as a threat to their dysfunctional system, and they will certainly fear the personal consequences. one of our challenges will be to ameliorate such concerns by insisting on amnesty and relating respectfully, if not kindly, to individual North Koreans despite our personal views of their system. In Christian terms, we should hate the sin but love the sinner.

Some Americans and South Koreans may worry about the consequences of such an allied strategy to achieve the decent end state of the Korean Peninsula. They may worry that a refocused alliance will be unable to achieve such relatively near term goals as persuading North Korea to become a verifiable non-nuclear weapons state.

That may be true, but don't we know how to relate to nuclear weapons states? Others might say Korean unification ought to be a Korean problem. That might be true if Pyongyang did not challenge U.S. national interests.

Others might say the timing is poor, given our economic problems. Frankly, the timing is never right with North Koreans, which is why they have survived.

Enough is enough with North Korea. The time has come to help implement a new allied strategy with South Korea to move patiently towards the peaceful unification of Korea.

oppressor:압제자 end state:최종 상태